Съвети на педиатъра за справяне с вирусните респираторни инфекции

Респираторните заболявания при децата и юношите са водещата причина за посещение при лекар. Това са предимно различни вирусни инфекции, които са най-тежки за децата в предучилищна възраст, посещаващи детски заведения. Ако миналата година имаше пренебрежимо малко заболели деца поради общото затваряне на детските градини и училищата по време на новата коронавирусна пандемия, тази година сезонът започна много рано.

Още в края на август регистрирахме голям брой инфекции с респираторно-синцитиален вирус, който причинява инфекции на долните дихателни пътища при малките деца. Възможно е да прогресират до дихателна недостатъчност, особено при чувствителни бебета. Инфекциите с други сезонни вируси също се увеличават. Появяват се и първите случаи на грип.

Ето защо изглежда още по-важно да се опитаме да спрем разпространението на вирусните инфекции, доколкото е възможно, и да продължим да работим предимно превантивно.
Тук трябва да изтъкнем няколко мерки, които ние, като родители, можем да приложим и по този начин да предотвратим по-сериозни последици, причинени от самите инфекции или от усложненията, които възникват, когато децата преодоляват заболяването.

Най-важни са основните хигиенни мерки (проветряване на помещенията, дезинфекция на ръцете и повърхностите, възстановяване в домашна среда). Ако в семейството има новородено или бебе на възраст под 6 месеца, е важно по-големите братя и сестри, които посещават детска градина, да останат временно у дома. Усложнения могат да настъпят при приблизително една четвърт от децата, които преболедуват грип, като най-често това са гнойно възпаление на средното ухо и пневмония.

Защитата чрез противогрипна ваксинация се препоръчва особено за малки деца (от 6 месеца до 2 години) и всички хронично болни деца.
Някои витамини и добавки също могат да помогнат за укрепване на имунната система. Сред най-изследваните природни имуномодулатори са биологично активните полизахариди, сред които най-изпитани са бета глюканите, получени от гъбата кладница, растяща върху букови дървета. Тези неразтворими полизахариди се предоставят на имунната ни система в чревните лимфни възли и правят червата по-устойчиви на вирусни инфекции. В резултат възстановяването от вирусна инфекция е по-бързо и вторичните бактериални инфекции в следствие на усложнение на преодоляването на вирусна инфекция, се срещат по-рядко.

Витамин D има много благоприятен ефект върху функционирането на имунната ни система и я прави по-ефективна чрез различни механизми. В случай на недостатъчно производство на витамин D в кожата под въздействието на слънцето през есенно-зимния сезон, както и при недостатъчен прием чрез храната, на всички деца се препоръчва да добавят витамин D (400–600 IU/ден) през студените месеци на годината. Недостигът на витамин D е една от причините за по-високата заболеваемост от вирусни инфекции при децата.
Комбинацията от всички тези мерки — хигиенни мерки, ваксинация срещу грип и пневмококи, заместване с витамин D, консумация на изследвани бета-глюкани и здравословен начин на живот (разнообразно хранене, движение на открито) със сигурност ще намали честотата на респираторните вирусни инфекции при децата.

Прочети още

Стани част от нашия свят

Абонирай се и открий света на Pharmacie и неговите специални предложения